Привертаємо увагу громадськості до проблеми дискримінації людей, які живуть з наркозалежністю, в медіа та комунікаціях!🗣☝️👨‍🏫



Привертаємо увагу громадськості до проблеми дискримінації людей, які живуть з наркозалежністю, в медіа та комунікаціях!🗣☝️👨‍🏫

Днями у коворкінгу «Часопис» відбувся «медіахак» «Інфо-закладка: як корисно говорити про наркотики”, метою якого було привернення уваги до проблеми стигми і дискримінації людей, які живуть з наркозалежністю, в медіа та комунікаціях державних органів.

Захід відбувся в рамках проєкту «Партнерство заради натхнення, трансформації та об’єднання для ефективної відповіді на епідемію ВІЛ (PITCH)» (адмініструється в Україні МБФ «Альянс громадського здоров’я»). Від Центру пробації участь у заході взяли Анна Чабаненко (Анна Трушова (Anna Trushova)), начальник відділу комунікації та інформаційного забезпечення діяльності пробації, та Дар’я Вороніна, провідний фахівець відділу пробаційних програм.

Медіахак — новий формат публічних заходів Всеукраїнської благодійної організації «Конвіктус Україна» із залученням представників влади, поліції, громади та журналістів, де можна обмінятися «лайфхаками», досвідом і напрацюваннями з комунікації тієї чи іншої проблеми.

Наркотична залежність – це складна тема, орієнтовна кількість споживачів ін’єкційних наркотиків в Україні складає понад 340 тисяч.
Наркоманія і злочинність – два нерозривні поняття. Статистика свідчить, що левова частка злочинів вчиняється під впливом алкоголю та наркотиків. Саме тому тема наркотичної залежності доволі актуальна і для працівників пробації. Адже вживання наркотичних та психоактивних речовин – це один з факторів ризику вчинення злочинів. Мета ж працівників пробації – забезпечення безпеки суспільства шляхом виправлення засуджених, запобігання вчиненню ними повторних кримінальних правопорушень.

«Інформування громадськості про суспільно важливі теми – наше спільне завдання. Саме за допомогою мас-медіа ми можемо змінити ціннісні установки, світоглядні стереотипи та, врешті-решт, і моделі поведінки відносно людей, які потребують нашої уваги та підтримки» – зазначила під час спічу Анна Чабаненко.

Протягом заходу з представниками засобів масової інформації, органами державної влади, поліції та громадських організацій були обговорені можливі шляхи запровадження недискримінаційного підходу в комунікаціях, стандарти ефективного висвітлення питань про наркозалежність, що сприятиме зменшенню стигматизації та поширення наркозалежності, в тому числі — серед підліткової аудиторії.

Своїми порадами стосовно комунікаційної діяльності у цій сфері ділилися тренери заходу — менеджер програми PITCH, представник спільноти людей, які живуть із наркотичною залежністю, Антон Басенко, та журналісти Катерина Мацюпа і Олександр Галіяс.

Тож ділимося лайфхаками стосовно того, як висвітлювати тему наркозалежності у засобах масової інформації:

 Висвітлювати цей аспект лише в негативному ключі — неправильна й дискримінаційна стратегія;

 Не варто вживати слово «наркоман» — воно має негативний відтінок. Замість цього вживайте такі терміни як «наркоспоживач» або «споживач наркотиків», також — «наркозалежний»;

 Слід вживати термін — «людина, яка вживає наркотики». Тут діє правило: спершу — людина;

 Журналісти не мають концентруватися лише на негативі, коли беруться висвітлювати тему наркотичної залежності та споживання наркотиків. Необхідно також показувати історії успіху;

 У кожній особистій історії має бути достатньо деталей. Деталі — те, що відрізняє правду від вигадки, реальну життєву історію людини від переказу журналістом чиїхось перипетій. Що більше деталей — то глибше читач поринає в історію героя;

 Кожна публікація має бути попередньо узгоджена з героєм. Головна мета — не нашкодити людині, яка, радше за все, й так знаходиться або ще нещодавно знаходилась у складних життєвих обставинах;

 Хороший прийом, який можна застосувати, — розповідати про складні теми у форматі розвінчування міфів чи спростування популярних стереотипів;

 Структура тексту має бути простою, навіть якщо це лонгрид. Один із популярних прийомів — текст, написаний за принципом літери «е». Починаємо історію зсередини, якимось ключовим фактом чи деталлю, потім повертаємося на початок, тоді знову до середини, й далі — в кінець. Мова розповіді має бути простою, складних термінів слід уникати;

 В історії може бути конфлікт, який додасть драматургії: наприклад, конфлікт «герой — суспільство», «герой — родина», «герой — колеги» тощо.

 Висвітлюючи тему наркотичної залежності та споживання наркотиків, журналіст може звертатися по коментарі та інформацію до експертів. Експертами можуть бути: соціальні працівники та представники профільних громадських організацій.

Всі ці поради особливо доцільно використовувати у своїй роботі відповідальним за інформаційну політику у сфері пробації. Крім того, такі «лайфхаки» стосуються всіх вразливих категорій суспільства, які не рідко стають клієнтами пробації.

Колектив пробації висловлює вдячність ВБО “Конвіктус Україна” за надану можливість долучитися до Медіахаку та всім учасникам за цікаву та фахову дискусію.

Проект PITCH в Україні Альянс громадського здоров’я Alliance for Public Health Радіо Свобода Телебачення Торонто ВБО «Конвіктус Україна» Kyiv City Public Health Center – Міський Центр Громадського Здоров’я, Київ Патрульна поліція Києва