Шановні колеги, друзі, партнери! Час підбити підсумки діяльності у минулому році та окреслити пріоритети на майбутнє.
2020-й рік став особливим для всього світу. Ми всі запам’ятаємо цей рік як рік надсерйозних випробувань, неймовірних змін і нових можливостей для вдосконалення. Пандемія коронавірусу COVID–19 стала найбільшим і серйозним викликом року. Загальнодержавний карантин приніс нам багато незручностей і обмежень, але не зміг зупинити нас у досягненні мети – забезпеченні безпеки суспільства.
Ще на початку року ми взяли високу планку у досягненні наших амбітних планів. З нагоди 5-річчя з дня прийняття Закону України «Про пробацію» у рамках Першого відкритого форуму «Пробація – безпечніше суспільство» ми вперше обговорили актуальність і важливість пробації для суспільства за участю високопосадовців, суддів, адвокатів, публічних осіб, співробітників Центру пробації та колег з інших держав, міжнародних партнерів, науковців та представників заінтересованих установ й організацій, громадських діячів і представників засобів масової інформації.
Нас визнають і поважають на міжнародному рівні. Нам допомагають впроваджувати в Україні європейські стандарти пробації міжнародні партнери з Європейського Союзу, Норвегії, Нідерландів, Канади та USAID.
За підтримки Проєкту Програми розвитку Організацій Об’єднаних Націй із відновлення та розбудови миру в Україні (ПРООН) та Мелітопольської міської ради у 2020 році відкрито ще один сучасний офіс пробації – у місті Мелітополь Запорізької області.
Незважаючи на карантинні обмеження щодо проведення масових заходів і зібрань, ми продовжили активне онлайн-спілкування задля обміну досвідом, вирішення нагальних питань та налагодження нових контактів. У листопаді ми взяли участь у 25-й Міжнародній конференції директорів тюремних служб та служб пробації, що цього разу відбулася в режимі відеоконференції зі Страсбургом. Працівники органів пробації підвищували свою компетентність через онлайн-навчання. Для оптимізації роботи усіх підрозділів Центру пробації забезпечено і запуск ІТ-процесу збору і обробки статистичної інформації про результати діяльності органів пробації.
Усі структурні підрозділи спрацювали як злагоджений механізм. Підтвердженням цьому є ефективність нашої роботи. Завдяки відпрацьованому алгоритму дій щодо нагляду та індивідуальної роботи з правопорушниками та засудженими, які перебували на обліку органів пробації (а це майже 110 тисяч осіб), рівень вчинення такими особами нових злочинів під час перебування на пробації і відбування покарання в громаді, у порівнянні з минулим роком не збільшився.
Досудова доповідь стала важливим елементом при розгляді кримінальних проваджень. Протягом 2020 року працівники пробації підготували та направили до судів майже 24 тисячі досудових доповідей. Нам довіряють суди, які ухвалюють рішення про складання досудової доповіді та враховують думку фахівців пробації щодо доцільності покарання правопорушників без ізоляції від суспільства.
Росте довіра і самих громад до пробації як до органів, що здатні забезпечити безпеку громади та знизити рівень злочинності. Майже в усіх областях органи пробації мають підтримку місцевого самоврядування у рамках 228 цільових програм. До зміни життя суб’єктів пробації долучаються всі державні органи та установи і велика кількість громадських організацій, що довіряють та допомагають пробації як координатору процесу запобігання повторних злочинів. Усі органи пробації мають підтримку державних інституцій, 77% – громадських.
Завдяки інформаційно-роз’яснювальній роботі ставлення громадян до тих, хто оступився, змінюється. Все більше небайдужих громадян – різних спеціальностей, віку, статі, досвіду й роду зайнятості, долучаються до соціально-виховної роботи із засудженими, які перебувають на пробації. Наразі ми маємо потужну підтримку волонтерів пробації у кількості майже тисячу осіб.
Серйозним викликом для системи пробації були заходи щодо введення в дію Єдиного реєстру засуджених та осіб, узятих під варту. Завдяки вашим зусиллям нам вдалося зробити неймовірне – у стислі терміни навчитися працювати з новою електронною базою даних і наповнити Реєстр, який скоро стане одним із базових технічних інструментів нашої роботи. Майже тисяча наших колег пройшли відповідне навчання і отримали дозвіл працювати з цією базою даних.
Ми постійно працюємо над вдосконаленням наших інструментів роботи: триває удосконалення інструменту оцінки ризиків вчинення повторного правопорушення, аналіз ефективності пробаційних програм, оновлення підходів у розвитку «банку ресурсів» та залучення волонтерів для роботи з клієнтами пробації.
Восени спільно з колегами з Департаменту виконання покарань ми розширили географію реалізації пенітенціарної пробації – розпочали пілотний проєкт щодо застосування пробації до умовно-достроково звільнених із колоній. Для забезпечення комплексної роботи з окремими категоріями осіб, які перебувають на обліку органів пробації, налагодили співробітництво з Міністерством у справах ветеранів України.
Поступово покращується матеріально-технічне забезпечення підрозділів пробації, вчасно виплачується заробітна плата та грошове забезпечення, вирішуються різноманітні питання. У 2020 році до нашого колективу додалося майже 400 нових працівників, які розділяють цінності пробації та готові активно й відповідально працювати задля позитивних змін. Маємо напрацювання і для впровадження в наступному році наставництва в пробації.
З 2021 року ми розширюємо повноваження керівників філій, що дасть додаткові можливості для оперативного вирішення цілої низки питань.
Створена нашим колективом профспілкова організація не була осторонь життя і проблем працівників Центру пробації. У найважчі карантинні часи завдяки профспілці усі працівники були забезпечені дезінфекторами та засобами індивідуального захисту, а протягом року профспілчани мали змогу оздоровитися чи долучитися до культурно-масових заходів.
Розвиток пробації на державному рівні сьогодні є стратегічною складовою, яка відображена у багатьох документах державного значення. Серед пріоритетів на 2021 рік найважливішими є:
- розширення переліку видів покарань, не повязаних із позбавленням волі, зменшення тюремного населення за рахунок ширшого застосування громадських санкцій і заходів;
- удосконалення інструментів пробації щодо роботи із суб’єктами пробації;
- розбудова ІТ-інфраструктури пробації; забезпечення повноцінної роботи Єдиного реєстру засуджених та осіб, узятих під варту, в усіх уповноважених органах з питань пробації;
- розроблення механізму застосування електронного моніторингу до засуджених під час перебування на пробації;
- поглиблення співпраці з громади для підвищення безпеки громади.
Наразі ми маємо підтримку керівництва Міністерства юстиції України, яке зацікавлене у впровадженні подальших новацій і відводить пробації важливу роль при зміні філософії покарання правопорушників та реформуванні всієї кримінально-виконавчої системи. Міністерством юстиції України розроблено два законопроєкти, які передбачають розвиток системи пробації, збільшення альтернатив позбавленню волі.
Переконаний, що нашій команді під силу виконати ці плани. Адже попри усі складнощі минулий рік зробив нас сильнішими, розумнішими, досвідченішими і згуртованішими. Вкотре зазначу, що ми збудували та розвиваємо одну з найбільших систем пробації у Європі!
Тож хай 2020-й запам’ятається нам як рік нашого професійного росту і розширення можливостей. Вірю, що попереду нас чекають нові успіхи, здобутки і приємне професійне спілкування.