У фокусі пробації та міжнародних партнерів запровадження електронного моніторингу як альтернативи утриманню правопорушників в Україні



У фокусі пробації та міжнародних партнерів запровадження електронного моніторингу як альтернативи утриманню правопорушників в Україні

 

25 квітня у Києві за участі заступника Міністра юстиції Дениса Чернишова, керівництва Центру пробації, міжнародних експертів, представників органів правосуддя, кримінально-виконавчої системи, Національної поліції, адвокатського корпусу, науковців відбулося перше засідання Робочої групи з питань удосконалення законодавства у сфері застосування кримінальних покарань, не пов’язаних з позбавленням волі. Захід було ініційовано NORLAU Probation Project Проект Пробації(Норвезькі радники з питань верховенства права в Україні), який сприяє розвитку національної системи пробації в Україні відповідно до міжнародних стандартів та передового світового досвіду. Перше засідання Робочої групи було присвячене обговоренню перспектив та передумов запровадження електронного моніторингу як альтернативи утриманню засуджених в Україні, враховуючи практичний досвід у цій сфері норвезьких, латвійських та британських експертів.

Відкриваючи робочу зустріч, заступник Міністра юстиції Денис Чернишовзазначив: «Ресоціалізувати людину без позбавлення волі – більш відповідальна робота, це вимагає великої небайдужості від працівників пробації. Тому ми маємо враховувати досвід наших міжнародних партнерів: і поганий, і позитивний. Під час проведення таких «брейнштормів» створюються революційні ідеї, які знаходять імплементацію в реальному житті. Головне – отримати результат . Ми повинні залучати найбільш широку аудиторію до обговорення реформи пенітенціарної системи.» Як поінформував заступник Міністра юстиції, запровадження електронного моніторингу в Україні зумовлено прагненням зменшити кількість правопорушників в установах виконання покарань, необхідністю ефективного застосування альтернативних видів покарань для правопорушників, сприяння поступовому переходу від життя у в’язниці до життя в умовах свободи для правопорушника, а також економії бюджетних коштів.

Директор Центру пробації Олег Янчук (Oleg Yanchuk) у свою чергу зазначив, що впровадження електронного моніторингу передбачено в Середньостроковому плані пріоритетних дій Уряду до 2020 року і є одним із найбільш перспективних напрямів удосконалення системи виконання покарань не лише України, а й багатьох країн світу. На думку очільника української пробації, найбільш прийнятна для нашого суспільства латвійська модель електронного контролю за правопорушниками. Аби впроваджувати найкращі практики та напрацювання іноземних експертів в напрямі розвитку ефективної системи пробації напередодні було підписано Меморандум про розвиток співробітництва між Державною установою “Центр пробації” Директоратом виправної служби Норвегії (Королівство Норвегія) та Державною службою пробації Латвії (Латвійська Республіка).

«В питанні запровадження електронного моніторингу в Україні ми опираємося на досвід латвійських колег, в той час як норвезькі експерти виконуватимуть роль координатора в питаннях розширення альтернативних санкцій. Мета проекту надавати підтримку системи кримінальної юстиції України.» – зазначила Лієне Абрама, радник відділу міжнародних зв’язків Директорату виправної служби Норвегії.

Залежно від національних юрисдикцій, електронний моніторинг може бути використаний багатьма способами, але всі вони підпадають під визначення основних моделей застосування:

📍«FRONT DOOR» (без ув’язнення в установу виконання покарань) – вид покарання, альтернативний короткому терміну ув’язнення; – як обов’язок, що застосовується до правопорушника з низьким рівнем вчинення повторного кримінального правопорушення, звільненого від відбування покарання з випробуванням ;

📍«BACK DOOR» модель (звільнення з установи виконання покарань до закінчення строку на певних умовах) – дострокове звільнення – раніше ніж умовно-дострокового звільнення, як обов’язок, за умови інформованої згоди засудженого; – під час умовно-дострокового звільнення.

📍 МІРА ЗАПОБІЖНОГО ЗАХОДУ – застосовується на досудовій стадії (вже існує в Україні).

Таким досвідом ділилися з присутніми міжнародні експерти Норвегії, Латвії, Великобританії. Зокрема, Торольв Грусет (Torolv Groseth), суддя, експерт проекту NORLAU, розповів про досвід надання міжнародної підтримки в питаннях запровадження електронного моніторингу у Молдові, де за короткий термін вдалося налагодити ефективний діалог з представниками органів правосуддя. В Україні реалізовується подібна концепція. «На даний час у Норвегії близько 500 осіб знаходяться на електронному контролі. Ні суд, ні прокуратура не можуть вплинути на це питання. Рішення щодо доцільності застосування електронного моніторингу приймає лише орган пробації. Така ж модель існує і в Швеції…» – додав експерт.

В режимі онлайн-конференції поспілкуватися і з британськими колегами. Пітер Мюррей, міжнародний експерт з інформаційних систем та бізнес-процесів проекту «Pravo-Justice» надав поради українській стороні: «Не поспішайте, переконайтеся у тому, який саме вид моніторингу є найбільш ефективним для суспільства. В Англії, до речі, лише зараз змінили технологію моніторингу і перейшли на GPS. Важливо не тільки зрозуміти як саме використовувати цю санкцію, а який ефект має бути в роботі з правопорушниками.» Пітер Мюррей додав, що на ефективність пілоту з електронного моніторингу вплине якість комунікації з усіма партнерами і учасниками кримінального процесу. Крім того, на думку експерта, обладнання має давати можливість правопорушникам контактувати з громадою, що сприятиме його скорішому виправленню. «Необхідно мати час та ресурси. Важливий компонент впровадження будь якої ініціативи – це забезпечення належного навчання працівників органів пробації, а ще треба заручитися підтримкою в дотичних сферах.» – зазначив експерт.

Своїм досвідом з впровадження електронного моніторингу поділився і міжнародний експерт з реформування правосуддя та розвитку системи альтернативних санкцій проекту «Pravo-Justice» Рендел Берроуз : «Ми навчилися і зробили висновки щодо того, чого робити не варто. З самого початку необхідно розуміти, яка політика електронного моніторингу буде найбільш прийнятна для України. Суспільство повинне зрозуміти, що не треба будувати більше в’язниць та виправних центрів, якщо є електронний моніторинг. Треба визначитися з метою впровадження цієї санкції та особливу увагу приділити забезпеченню процесу та контролю. Має бути баланс контролю і реабілітації для засудженого.»

Наостанок був представлений огляд практики електронного моніторингу в Латвії. Зокрема, Іманц Юревісіус, голова Департаменту аналітики та розвитку Державної служби пробації Латвії, віце-президент Конфедерації європейської пробації, наголосив, що електронний моніторинг – це більш прогресивна система кримінального правосуддя. Цю санкцію в Латвії запроваджено ще влітку 2015 року, за сприяння та технічної підтримки норвезьких експертів. «Ми багато працюємо з мисленням людини, аби допомогти в процесі ресоціалізації, а електронний моніторинг – це лише доповнення до комплексу таких заходів.» – зазначив експерт. Кожен правопорушник, до якого застосовується електронний нагляд, має відповідати особистим, технічним і спеціальним критеріям. Крім того, Іманц Юревісіус підкреслив важливу роль соціальної інформаційної кампанії щодо переваг електронного моніторингу для суспільства та особистості правопорушника. Так звана реклама електронних браслетів була розповсюджена в Латвії на громадському транспорті, банерах, відеороликах. Особливого резонансу набув спецпроект ведучого новинарного порталу «Делфі», де журналістам дали можливість на власному досвіді оцінити як працює система електронного моніторингу.

Під час дискусій учасники заходу обговорили специфіку впровадження системи електронного моніторингу в українському суспільстві, ймовірні обмеження, особливості застосування до різних категорій правопорушників, технічну складову процесу, налагодження діалогу з учасниками кримінального процесу.
На завершення обговорення Олег Янчук висловив думку, що найбільш прийнятна для України модель електронного моніторингу модель «BACK DOOR» (звільнення з установи виконання покарань до закінчення строку на певних умовах). Наразі перші кроки українського суспільства у напрямі запровадження електронного моніторингу мають бути сконцентровані на питанні внесення необхідних законодавчих змін.

У рамках Робочої групи з удосконалення законодавства з питань альтернативних санкцій, що створена, під “амбрелою” Мін’юсту на прохання проекту NORLAU, і до якої увійшли майже 30 представників органів державної влади, міжнародних проектів, неурядових організацій та наукових і освітніх закладів, планується підготовка проекту документа щодо передумов і перспектив впровадження електронного моніторингу в Україні стосовно суб’єктів пробації.
Зазначена робота проводиться у тісній взаємодії з Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції задля узгодженості зусиль з іншими проектами міжнародної технічної допомоги.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]